Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE

Det har nu gått nästan ett år sedan föregående fisketur till Guoutelisjaure, när det måndag den 4 juli åter var dags att bege sig på sommarens jobbigaste vandring med fullpackad ryggsäck. Denna gång är vår utgångspunkt från en skogsbilväg intill Bäverdalen några kilometer från Sjoutnäset. Gångvägen ska vara ca 5 km i stället för de 8 km som vi tidigare år har gått. Men om gångvägen är kortare, så är stigningen upp mot fjället desto kraftigare.

När vi startar vår vandring är det ca 12-13 grader med lite regn i luften. Precis som förra året slapp vi slåss med mygg och broms på vandringen mot Guoutelisjaure. På vår vandring mot Guoutelisjaure hade vi våra funderingar att passera Häbberstjärnen. Men vi valde en genare men mycket jobbigare väg. Nämligen att ta oss upp för Gealhkabåvne. Väl uppe på fjället var det en betydligt lättare vandring. När det sedan var dags att ta sig ned från fjället hade vi denna utsikt mot Guoutelisjaure vid Bastunäsklumpens fot.

Efter ca 2 timmar och 15 minuters vandring var vi äntligen framme vid det efterlängtade målet Tältet slogs upp och lite mat intogs innan fisket påbörjades. Vi brukar slå upp vårt tält vid den södra delen av sjön ganska nära utloppet ur sjön. Utsikten fån vårt basläger ser ut så här mot väster.

Vindriktningen var mellan ost och sydost. En vindriktning som tidigare år fungerat bra när det gäller god fiskelycka. Denna gång var däremot fiskelyckan inte riktigt lika god första dagen som vi vid tidigare besök varit bortskämda med. Det blåste fortfarande lite grann sent på kvällen. Vi kunde därför inte se några vakande fiskar som sökte föda närmare land. Vi avbröt därför fisket vid 23-tiden.

När vi vaknade på tisdagsmorgonen var vädret fortfarande mulet, men senare fram på dagen bröt solen igenom molnen och fram på dagen blev det nog 17-18 grader i luften, och med vind som växlade mellan sydost och syd, en vindriktning som varit bra då det gällt bra fiskefångster vid besök under tidigare somrar.

Som förväntat fungerade fisket bättre vid denna temperatur och vindriktning. Det vill säga det nappade bra från förmiddagen till fram på kvällen då det var dags att krypa in i tältet igen. Senare delen av eftermiddagen och fram på kvällen hade det framförallt nappat bra på denna sträcka på den norra delen av sjön som syns här.

Då vi vaknade på onsdagsmorgonen var det dags att ladda kroppen med hamburgare för att klara den jobbiga gångvägen tillbaks till bilen. Tält revs och all utrustning, inklusive all fisk packades ned i ryggsäckarna. Därefter påbörjades den kanske ca 6 km långa gångvägen tillbaks till bilen. Vi gick nämligen inte den brantaste stigningen upp på fjället, utan vandrade i stället runt Gealhkabåvne på en lägre nivå. Vi var förstås tvungna att ta ganska många men korta pauser på hemvägen eftersom våra ryggsäckar var tyngre, och temperaturen nu var drygt 20 grader. Dessutom besvärades vi av mängder med broms som kommit fram denna varma dag. Under en av våra pauser hade vi denna utsikt mot Häbberstjärnen.

När vi sedan kom till bilen kunde vi konstatera att vandringen tagit 3 timmar och 25 minuter. Det vill säga lika lång tid som i fjol då vi vandrat en helt annan väg från Guoutelisjaure.

Årets fisketur till Guoutelisjaure är avklarad, men jag ser precis som i fjol redan fram emot nästa sommars fisketur till denna fiskrika sjö.